טיפול בהקרנות

טיפול בהקרנות אנגל קליניק

הטיפול בקרינה נעשה שימוש בקרינה מייננת, בעלת אנרגיה גבוהה שמטרתה להרוס את הגידול הממאיר. הקרינה העוצמתית חודרת לאזור המטרה, וגורמת לפגיעה בתאים הממאירים אך גם פוגעת בתאים בריאים. היות ומדובר בחשיפה לאנרגיה גבוהה, ברוב המוחלט של המקרים(95%) תגרם תגובה עורית כלשהי במהלך הטיפול.

תגובות מוקדמות

ניתן בגדול לחלק את השפעת הקרינה על העור לתגובות מוקדמות המכונות גם חריפות, ולתגובות מאוחרות המכונות גם כרוניות. התגובות המוקדמות מתרחשות בשבועות 1-4 לטיפול, ובמשך שבועיים עד חודש לאחר סיום הטיפול. תגובות אלו כוללות: אריתמה (אודם או דלקת של העור) ,קילוף יבש, נשירת שיער, קילוף לח, גרד ושינויים בפיגמנטציה של העור (חוסר או עודף).

תגובות מאוחרות

התגובות המאוחרות מתרחשות משישה חודשים לאחר סיום הקרינה, ועד שנים לאחריה. הן נוצרות בצורה מדורגת במשך חודשים ושנים מסיום הטיפול, ונובעות בעיקר בגלל שינויים בכלי הדם וברקמות החיבור. התופעות המאוחרות כוללות: הפיכת העור לדק יותר, הופעת מתווה של כלי דם רחבים על העור, אטרופיה של העור (מחלת עור דלקתית), שינוי בצבע העור, פיברוזיס, כיבי, נמק וקרצינוגניות.

קיים סיכוי גבוה יותר לתגובה עורית עבור מטופלים שמקבלים טיפול באזורים בהם האפדירמיס עדין ודק (איזורי האקסילה, הפנים, פרינאום), באזורים בהם יש מגע מתמיד של עור בעור (איזורי השד, בית שחי והפרינאום) או אלו המקבלים קרינה באזורים בהם כבר קיימת פגיעה קודמת במבנה ובתפקוד העור(ניתוח או נגעים).

בנוסף יש גורמים הקשורים בטיפול עצמו (שטח, מינון, מינון כולל, משך הטיפול וסוג האנרגיה) המשפיעים על הסיכוי לפתח תגובה עורית וגורמים הקשורים לרקע המטופל עצמו כגון- קבלת טיפולי כימותרפיה, אימונולוגיה או טיפולים ביולוגיים בעבר, היגיינה של העור, חשיפה לשמש, עישון, גיל מבוגר, תזונה, סוכרת, אי ספיקת כליות, עודף משקל ובמקרה של הקרנה לשד- גודל וצורת השד.

הייעוץ כולל:

המלצות כלליות והדרכה לגבי התנהגות וטיפול נכון בעור במהלך הטיפול הקרינתי במטרה למנוע או למזער את הסיכוי להופעת תגובה עורית

מידע והמלצות לגבי מגוון התכשירים שיסייעו לטיפול ולשימור העור במהלך הטיפול, החל ממניעה ועד לקילוף לח

מידע לגבי תכשירים שפחות מומלצים או שאסורים לשימוש בזמן טיפול בקרינה.