top of page

איך פצע מתרפא?



איך לרפא פצע?


נתחיל בהגדרה מהו בכלל פצע?  הפרעה במבנה, פעילות של העור ברקמות הרכות, הסיבות להיווצרות הפצעים מגוונות כמו פציעות, לחץ מתמשך, מחלות כלי דם וסוכרת, זיהומים אחרי ניתוח קיסרי, פעילות כירורגית ועוד.

תהליך ריפוי פצע הוא הליך טבעי בגופנו המתקיים מיד עם היווצרות הפגיעה או הפציעה. תהליך ריפוי הפצע כולל 4 שלבים.

  1. שלב הקרישה- אם יש פציעה כמו חתך ניתן לראות שנוצר קריש דם סביב החתך. בשלב זה יש גיוס של כל גורמי הקרישה כדי לעצור את הדימום. שלב זה אינו מתקיים בכל הפצעים. הוא חסר בפצעי לחץ, פצעים בכף רגל סוכרתית, פצעים כתוצאה מהפרעה באספקת דם.

  2. שלב שני של ריפוי הפצע הוא שלב הדלקת. בשלב זה מגיעים תאי דם לבנים לפצע במטרה לנקות אותו מכל חומרים מזהמים. התסמינים שניתן לראות הם חום מקומי סביב הפצע, אודם, כאב מקומי והפרשות.

  3. השלב השלישי הוא השגשוג. זהו שלב חשוב שבו התאים מתחילים לבנות רשת כדי לקרב את שולי הפצע לסגירה והחלמה. בנוסף בשלב זה יש יצירה של כלי דם חדשים במטרה לספק אספקת חמצן טובה לאזור הפצע המוגדרת כתנאי החשוב ביותר להחלמה.

  4. השלב הרביעי והאחרון בריפוי הפצע הוא שלב הצלקת- רקמת קולגן שתפקידה לשמור על גמישות וחוזק של העור חוזרת לתפקוד של 80% ממתח חוזק מקורי.


פצעים שאינם מחלימים תוך 4-6 שבועות, מוגדרים כפצעים קשיי ריפוי. פצע קשיי ריפוי יכול להיתקע באחד משלבי הריפוי התקינים ,למשל בשלב הדלקתי או בשלב השגשוג. הסיבות לפצעים קשיי ריפוי הם רבות ולרוב מתבססות על מחלות רקע, לדוגמא סכרת לא מאוזנת, אז לא ניתן להגיע לריפוי מלא של הפצע עם סכרת לא מאוזנת.


סיבה נוספת לפצע קשיי ריפוי יכולה גם להיות טיפול שאינו נכון, למשל פצע של נשיכת כלב שנתקע בשלב הדלקתי בעקבות התפתחות של חיידקים רבים באזור, לא טופל נכון והפך לפצע קשיי ריפוי. לאחר אבחון וזיהוי עם בדיקה של משטח (המאבחן אם יש חיידקים בפצע) הותאם טיפול נכון המטפל בשכבת חיידקים בשפה המקצועית שמה שכבת ביופילם והפצע נסגר תוך שבוע וחצי.


תוחלת החיים המורחבת היא מגמה גלובלית שמרגשת את העולם במשך העשורים האחרונים. עם התקדמות בריאותית, שיפור בתנאי החיים והתפתחות טכנולוגית, אנשים יכולים ליהנות מאורח חיים ארוך יותר ומאושר יותר. אך לצד עליה זו בתוחלת החיים, ניתן לראות גם גידול במספר הפצעים קשיי ריפוי המשפיעים באופן ישיר על איכות החיים.


פצעים קשיי ריפוי הם פצעים שיכולים להימשך מספר חודשים ואף שנים, מכיוון שהם מתקשים להתגבר על תהליך החלמה הטבעי של הגוף. הם יכולים לגרום לכאב, דלקת, אי נוחות ופגיעה בתקשורת החברתית ובסופו של דבר לגרום לפגיעה באיכות חיים.



13 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page