כיצד נוצר פצע לחץ?

כשמדובר בריפוי פצעים, לפעמים שיטות מסורתיות לא מספיקות. במקרים כאלה, טיפול בחמצן היפרברי (HBOT) מציע גישה ייחודית ויעילה. בלוג זה בוחן את הרעיון של HBOT ותפקידו בטיפול בפצעים ובטיפול בקשיי ריפוי, במיוחד בתא לחץ.

הבנת טיפול בחמצן היפרברי:

טיפול בחמצן היפרברי כולל מתן חמצן טהור של 100% לחולים בתא לחץ מיוחד, המכונה בדרך כלל תא היפרברי. על ידי חשיפת הגוף ללחץ מוגבר ולריכוזי חמצן גבוהים יותר, HBOT משפר את תהליך הריפוי ומקדם את הצמיחה של רקמה בריאה.

מה עושה תא לחץ?

כאשר מטופל נכנס לתא ההיפרברי, הלחץ האטמוספרי מוגבר בהדרגה. ככל שהלחץ עולה, המטופל נושם חמצן טהור, שמתמוסס לזרם הדם בריכוז גבוה יותר. רמת חמצן מוגברת זו בגוף מעוררת תגובות פיזיולוגיות שונות המסייעות בריפוי פצעים.

היתרונות של תא לחץ לריפוי פצעים:

 1.⁠ ⁠אספקת חמצן מוגברת: תא הלחץ מציף את הגוף ברמות גבוהות של חמצן, ומבטיח שהרקמות יקבלו אספקה ​​מספקת. זמינות חמצן מוגברת זו מקדמת את הצמיחה של כלי דם חדשים, הנקראים אנגיוגנזה, ומשפרת את האספקה ​​של חומרים מזינים חיוניים לאתר הפצע.

 2.⁠ ⁠הפחתת דלקת: תא לחץ מסייע למזער את הדלקת באמצעות דיכוי סמנים דלקתיים מסוימים. על ידי כך, הוא יוצר סביבה נוחה לריפוי פצעים מיטבי, ומונע נזק נוסף לאזור הפגוע.

 3.⁠ ⁠השפעות אנטיבקטריאליות משופרות: סביבות עשירות בחמצן אינן חיוביות לצמיחה של חיידקים מסוימים, במיוחד אלה המשגשגים בתנאים של רמת חמצן נמוכה. חמצן היפרברי נלחם ביעילות בחיידקים אלה, על ידי יצירת אווירה עשירה בחמצן, הפחתת הסיכון לזיהום ומקלה על ריפוי.

 4.⁠ ⁠גירוי של ייצור קולגן: קולגן הוא מרכיב חיוני של התחדשות רקמות. חמצן הפירברי מפעיל את ייצור הקולגן, חלבון שמחזק ותומך בתהליך הריפוי. התוצאה היא סגירת פצע משופרת והפחתת צלקות.

לסיכום, טיפול בתא לחץ מוכח כיעיל בפצעים קשיי ריפוי ובהם:  ⁠כיבים סוכרתיים בכף הרגל,

⁠נזק לרקמות הנגרם מקרינה, פצעי ניתוח שאינם מרפאים, ⁠פציעות ריסוק, ⁠נמק גז ו⁠דלקות נמק של רקמות רכות.

מלווה חולים בפצעים קשיי ריפוי ובונה תכנית טיפולים ייעודית.Engel clinic